Saturday, April 17, 2010

Mau minum air Hamim @ makan buah Zaqqum???

 Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani
Selawat dan salam buat jumjungan besar Nabi Muhammad SAW

Daripada kitab Ta'limul Awlaad,
Kata pengarang rahimatullahitaala..(diedit oleh ana sendiri)

Betapa panasnya keadaan di dalam neraka sehinggakan ahli2nya memohon drpd Allah spy diturunkan hujan.
Selama 1000 tahun mrk merintih, barulah di kabulkan permintaan mrk oleh Allah SWT. Allah dtgkan awan yang mendung, maka bersorak gembiralah ahli neraka bila dorang tgk ad awan mendung.
    "sejuk doh la kito kali ni" mereka akan berkata begitu.

Lalu, diturunkan hujan api drpd awan mendung tadi. Hok ssh jd koho ssh ( yang ssh jd lebih ssh)! yang azab, semakin azab jdnya. benarlah firman Allah SWT yg b'maksud,"Kami tambah akan mereka itu akan ahli neraka akan azab,". Yang dah susah, makin susah jdinya. So, kalau xnak ssh, jgn kita plak yang pandai2 nak cari ssh.

Perbuatan yang nak masuk ke syurga ni perkara yang nafsu x suke. perbuatan nak masuk neraka ni, perbuatan yang nafsu suke. Sbb tu disebut dlm suatu hadis, Nabi SAWbersabda,

  "Al-jannatu khuffat bilmakarih, wannar khuffat bisyahawat.( syurga itu dipagar oleh perkara2 yang kita x suke dan neraka itu dipagar oleh perkara2 yang nafsu suke)"

Maksudnya, benda2 yg kita x suke ap? yang nafsu x suke? Solat, puasa, kuarkan zakat, melakukan perkara kebajikan nafsu x brp nak sgt. Yang nafsu suke ap? Joget, main, menyanyi. Haa, yang ni memang nafsu suke sgt! Maka, sapa2 yang boleh lwn makarih(benda yg die x suke)...

-Malas2 pun, solat la jugak..
-Sejuk2 pun, amik la jugak wudhu' nak solat subuh ni..
-lenguh2 pun. gi la jugak masjid..

Lawan ap yang nafsu x suke, insyaAllah dptlah tiket utk masuk ke syurga. Ikut hawa nafsu, msk neraka. Hawa ni lebih drpd nafsu. Cth: nafsu-nak makan..hawa nafsu- nak mkn byk..

Kita kembali pada azab di neraka. Di neraka ad juga makanan dan minuman. Apabila azab ahli neraka itu ditambah (hujan api td) lalu mrk memanggil malaikat malik.

   "Malik..malik..malik.."

70,000 tahun malaikat malik x layan pun panggilan mereka. Cba kita bygkan..70,000 tahun...Kita 70 tahun puas hidup kat dunia nih. Ni, 70,000 thn duk dlm api. jadi, bila x dilayan oleh malaikat malik, ahli2 neraka ini mengadu pd Allah Taala.

   "Ya Allah! Bakpo (knp) penjaga neraka x layan kami?"

Maka Allah perintahkan malik supaya melayan panggilan mrk.  Lalu berkata malaikat malik zabaniyah..

   "Nok mende ap (nak ap)? nak ap bising2 ni? Bertempik2 sampai mengadu pd Allah?"

Maka kata ahli2 neraka itu..

   "Mitok gak air setegok (nak air seteguk). Dahaga sgt ni. "

Maka didtgkan sejenis air istimewa utk ahli nrka, namanya Hamim. Air ni, bila nak pegang, jari akan putus. Tinggal skeleton jer. Bila sentuh kat mulut, jatuh mata sbb panas sgt. Bila minum, putus habis perut. Air panas, air kopi bila kita t'salah minum masa tgh panas2 tu, menggelupur kita kan?! Bukannya air hamim,  baru kopi tamim..(ayat ustz azhar idrus)..Yang hamim ni, bila minum gugur terus. Mulut, tercabut habis urat-urat mata..Allahu rabbi.

Wajah2 muka ahli neraka, sila rujuk surah al-ghasiyah.

belum abis ag ni..insyaAllah akan disambung..

No comments:

Post a Comment