Monday, April 19, 2010

Catatan 6 Muharram 1431 H

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Menerima Taubat..
Selawat dan salam buat khalilullah Rasuluallah SAW..

6 Muharran 1431 H

Ya Allah,
Kuatkan jiwaku, kentalkan semangatku, kukuhkan nafsuku dalam menongkah arus jahiliah ini. Bantulah hamba ini dalam terus menegakkan yang hak dan menghilangkan yang batil. Kuatkanlah kami ya Allah. Teguhkan iman di dada kami. Ingatkan daku sewaktu diri ini lupa.

Ya Allah,
Ingin sekali aku mendampingiMU, mencintaiMU, mengasihiMU, merinduiMU..Tetapi kenapa kadang-kadang aku seolah-olah menjauhkan diriku padaMU?? Bantulah aku ya Allah. Aku sangat memerlukanMU ya Allah, di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat kelak. Penuhi jiwaku, fikiranku dan segala-galanya milikku dengan nama-namaMU yang Maha Indah. Hiasi bibirku dengan zikrullah dan selawat ke atas kekasihMU, Muhammad SAW.

Ya Allah,
Mampukah hambaMU yang diselaputi dengan lumpur-lumpur noda ini bertemu dan melihat wajahMU?? Alangkah ruginya diri ini andai tidak layak menjadi hamba-hambaMU yang bertuah yang bakal menatap wajahMU di hari kebangkitan nanti.

Ya Allah,
Rindunya aku padaMU..Sayu di hati ini bila tiba-tiba Engkau detikkan perasaan ini dalam jiwaku. Sedih kerana aku sedar betapa kasihnya Engkau pada diriku walaupun diri ini seringkali melakukan maksiat padaMU. Malunya aku padaMU ya Allah bila dikenang amal perbuatanku di waktu lalu. Betapa aku membazirkan waktu-waktu emas yang Engkau kurniakan padaku dengan  maksiat-maksiat yang bisa memasukkanku ke nerakaMU. Nauzubillah..

Ya Allah,
Janganlah Engkau jauhkan diriMU daripada diriku. Aku teramat ingin mendampingiMU. Setiap saat yang dikurniakanMU inginku isi dengan mengingatiMU selalu tetapi hamba yang lemah ini sentiasa alpa degan keseronokan duniawi yang tidak mendatangkan apa-apa keuntungan bahkan mungkin akan mendatangkan kerugian pada diri ini di akhirat kelak. Ingin sekali setiap yang aku lakukan setiap masa hanya keranaMU ya Allah. Lillahitaala. Bukanku harap pahala atau syurga dariMu. Aku harapkan keredhaan dan kasih sayang dariMu, Tuhan Yang Maha Esa.

Ya Allah,
Bila difikir-fikirkan kembali, aku sedar yang diri ini masih jauh. Perjalanan yang harus ditempuhi masih panjang. bagaimana harus kuharunginya ya Allah agar tidak lagi aku terpesong atau tersasar dari jalanMU. Pimpinlah dan bimbinglah aku sepertimana Engkau membimbing rasul-rasulMu, nabi-nabiMu, wali-waliMU dan orang-orang mukmin yang sentiasa bersamaMu. Tunjukilah aku jalan-jalanMU yang benar. Dekatkan diriku dengan amal ibadat padaMU. Dekatkan diri ini dengan Al-Quran. Dekatkan diri ini dengan para ulama'. Dekatkan diri ini dengan sahabat-sahabat yang cinta padaMU.

Ya Allah,
Susahnya menjadi remaja masa kini namun kutahu desebalik kesusahan itu Kau selitkan dengan seribu satu hikmah. Susahnya bagiku mengawal nafsuku sebagai seorang remaja yang inginkan segala-galanya. Lindungilah aku daripada menjadi hamba abdi kepada syaitan. Jauhilah aku daripada syirik kepadaMU. Andainya terjadinya syirik itu, samaada nyata atau tidak, dengan sedarku atau tanpa sedarku, ampunkanlah daku namun ku amat-amat berharap agar Engkau menjauhkan diriku dan orang-orang yang bersama-sama denganku daripada menyekutukan Engkau. Amin ya rabbal a'lamin..

Wallahuallam..

No comments:

Post a Comment